Kreativita a kritické myšlení jsou klíčové dovednosti pro 21. století a podle mezinárodních výzkumů (IBM, Nesta) patří mezi jedny z nejžádanějších dovedností na trhu práce. Podle Světového ekonomického fóra bude právě kreativita v roce 2020 třetí nejžádanější dovedností, kterou zaměstnavatelé hledají u svých zaměstnanců.
Kreativita je způsob originálního myšlení, vytváření nových nápadů a nacházení nových souvislostí. Není exkluzivní vlastnost pouze určité skupiny lidí. Kreativita je „naučitelná“ – „learnable“ a proto je možný i její rozvoj (Lucas, Claxton 2010).
Creating Future pracuje s vědeckým modelem Billa Lucase PĚTI KREATIVNÍCH NÁVYKŮ MYŠLENÍ, který vychází z výzkumů realizovaných v Anglii v letech 2002 až 2012.
5 kreativních návyků mysli definují jako:
Definice kreativních návyků mysli je postavena na citlivém a detailním vyhodnocování plusů a mínusů kreativních dispozic. Každý z pěti návyků kreativního myšlení má další 3 podaspekty. Dohromady vytvářejí systém kompetencí, které je možné měřit a rozvíjet.